Vll God zoekt vrienden

Geopenbaard door de Geest

Innerlijk was ik de laatste dagen veel bezig geweest met de dingen van het Koninkrijk Gods en ik verlangde er naar mij te ontspannen door het lezen van een boek. Maar de Heer liet me niet met rust. Ik begreep dit alles niet, maar moest er aan denken, dat de natuurlijke mens niet bij machte is God te begrijpen en ik herinnerde mij de woorden van Paulus, waar hij aan de Korintiërs schreef:

"Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben. Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest die in hem is. Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken.

Maar een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus.” ( 1 Kor. 2:9-16)

Ik opende mijn oor om Gods bedoeling te verstaan, waarom Hij mij bepaalde bij deze woorden.

Mijn kind, spreekt de Heer, waarom zijt gij toch zo kleingelovig? Uw hart is nog zo zeer gesteld op de dingen van deze aarde. En Ik wil niet, dat gij aards gezind zijt, maar dat gij zult staan in de vrijheid van Mijn Geest. Gij zult geen aandacht schenken aan die gevoelens die u weerhouden om naar Mijn stem te luisteren. En gij zult voorzeker neerschrijven, al datgene, waartoe Mijn Geest u dringt. Een stroom van onreine geesten infiltreert de harten van vele mensen en bergen van vuile en onzedelijke lectuur worden verspreid onder dit geslacht. Zoudt gij dan geen acht slaan op de stem van de Heilige Geest, opdat Hij u als instrument kan gebruiken om te spreken tot de harten van velen?

Nederig van hart

Maar Mijn kind, weest er toch waakzaam voor, dat gij niet overmoedig zult worden. Het is alleen Mijn genade geweest, die u heiligde tot het vervullen van deze taak. En alleen indien gij nederig van hart blijft, zal Ik u zeker niet terzijde stellen, maar u gebruiken in de dienst van Mijn heilig Evangelie.

Nog een zeer korte tijd

Waar zijn de voeten van hen, die bereid zijn Mijn evangelie uit te dragen tot aan de verste uiteinden van deze aarde? Ik ben lankmoedig jegens een ieder, want bij Mij is er geen aanzien des persoons. En het is Mijn heilige wil, dat állen tot bekering zullen komen. Wie van Mijn dienstknechten en dienstmaagden is dan getrouw om acht te slaan op Mijn roepstem, die hen ertoe dringt, uit te gaan naar alle windstreken van de aarde.

Zie, nog een zeer korte tijd is bepaald, voordat de oordelen over de volken zullen komen. Wie van Mijn kinderen is dan getrouw om hen nog de boodschap te verkondigen van Mijn grote liefde en ontferming? Een ieder van u zal zich voor Mij moeten verantwoorden naar de mate van zijn getrouwheid een getuige te zijn geweest in deze wereld. De volkeren van deze aarde wankelen ter slachting en bij weinigen onder u is een waarachtige bewogenheid om het behoud van hun zielen. Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze maar veeleer hierin, dat hij zich zal bekeren tot Mij, en leven. Weet dan, dat wie een zondaar van zijn dwaalweg terug brengt, diens ziel van de dood zal behouden en tal van zonden zal bedekken.

Toerusting tot dienstbetoon

Ik heb u in de vrijheid van Mijn Geest gesteld, maar Ik wil, dat gij vervuld zult worden met alle fijngevoeligheid, opdat gij voortdurend zult onderscheiden waarop het aankomt. Ik heb u geestelijke oren gegeven opdat gij zoudt verstaan al datgene, wat Ik tot u spreek, hetzij door Mijn Woord of hetzij door leraren die door Mij zijn aangesteld.

Ik heb zowel apostelen als profeten, zowel evangelisten als herders en leraren aan de gemeente gegeven om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon. Ik heb u geestelijke ogen gegeven opdat gij zoudt inzien, wat wel en wat niet uit Mijn Geest is. En het is bij de geestelijke geboorte en groei evenals bij de natuurlijke geboorte en ontwikkeling. Uw gehoor en uw gezicht moeten gescherpt worden opdat gij duidelijk zult zien. Indien gij gelooft, zult gij de heerlijkheid Gods zien.

Van aangezicht tot aangezicht

En Ik verlang ernaar met eenieder van Mijn kinderen te spreken, zoals Ik dat gewoon was met Mozes, Mijn knecht met wie Ik sprak van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend. Mijn zonen en dochters, spreekt de Heer, wie onder u lieden verlangt ernaar met Mij te verkeren en naast Mij te gaan, zoals Ik met Henoch wandelde? Ik, de HERE, Ik ben niet veranderd. En al deze dingen zijn neergeschreven, opdat ook in uw harten dat verlangen zou worden gevonden Mij te kennen als een vriend, als iemand, die geïnteresseerd is in alle dingen van uw bestaan. Ik alleen kan liefhebben met een volkomen liefde. Verheugt u en verblijdt u voor Mijn aangezicht, want zie, alléén goede dingen heb Ik voor u bereid. Indien gij Mij waarlijk liefhebt, zal Ik Mijzelf aan u openbaren. En eenieder, die acht slaat op de geboden van Mijn Zoon en daarnaar handelt, die is het, die Mij waarlijk lief heeft. En zijn geboden zijn niet zwaar, want al wat uit God is, overwint de wereld.